Alla inlägg under mars 2010

Av Anncha Fahlqvist - 31 mars 2010 17:58

Hur länge kan jag skylla på att jag nyss är opererad??? Fortfarande??!!??

Jag e astrött när jag kommer hem efter jobbet iaf, helt Död vill jag påstå! Nästan så jag kan säga att jag e halvdöd även efter kl 13. Blev bättre efter att jag började äta mat när jag gick på flytande men när jag nu började jobba kom en annan trötthet. Den ger kanske med sig när jag kommer in mig igen.


Idag ringde de från Max skola på em att han hade sprungit in i en murad vägg och sen visade det sig att han spräckt ögonbrynet   Jim åkte o hämtade honom direkt och de åkte t Linden o där blev han "ihop"-tejpad. Stackarn   


Kusin-Tea hadesitt 8-årskalas idag, Max blev jätteledsen att han inte kunde gå.... han hade ont i huvudet ikväll och självklart ska han ta det lugnt efter en sån här grej. Vi får fira både Tea & Tova på måndag då Tova har ditt kalas!


Hej hopp Gummi.....   


Av Anncha Fahlqvist - 30 mars 2010 20:02

Idag försvann dom, klamrarna, men det va inte det enklaste ska jag säga!!!!

Jag åkte till Linden, Hälsocentralen här kl 8 imorse. Hade egentligen tid på torsd men hade aldrig stått ut tills dess pga tejpen jag anv. Det visade sig att jag fått en allergisk reaktion av den..ruskigt röd, vattniga blåsor runt kanterna o sår    Eftersom de gör detta på 2 röda sek så åkte jag bara dit. Men gissa om jag fick mig en o annan "gliring":

- Oj det har inte jag tid med nu sa Sjuksköterskan när det va min tur, du skulle ringt. Du kan få komma 11.15

- Nä det kan jag inte sa jag, då har jag kundbesök (nödlögn)   

- Då MÅSTE jag höra OM nån annan har nån LITEN lucka så de kan ta hand om dig. Det kan hända att du får vänta ett tag då! Hmmm, suck å stön.....vad jobbig jag va nu då!!!!!

Så kom hon tillbaka efter typ 1 min och sa att jag kunde få hjälp av en annan tjej som hade telefontiden samtidigt o så sa hon igen att jag fick nog räkna m att vänta.


Jag väntade kanske 5 min sen var det min tur och jag fick Världens Gulligaste, sötaste & mest hjälpsamma sköterska man kan tänka sig. Hon gav mig tips på att ha kirurgtejp på ären så länge jag orkade, iaf 1 mån för det hade forskats på detta, och då blev dom mkt finare. Klart det är värt detta!!.


Tänk att bara för att jag kom oanmäld i deras, Sköterskornas, stressiga vardag fick jag råka ut för hennes Dåliga Dag. Det e rent ut sagt SKITDÅLIG Sjukvård!!

Men sen blev jag behandlad som en Prinsessa iofs, men så ska alla sköterskor vara tycker jag!!

Att ta bort dessa klamrar gick som en dans eller fortare    var över på nån min och kändes knappt. Man kan undra varför dom syr nuförtiden?!

När jag blev snittad hade jag oxå dessa klamrar, så smidigt!


Nu är det bara provtagning om 3v som ska göras och en telefonuppföljning om 4v från Ersta där jag opererades..... sen är det inte så mkt sjukhus-planering man behöver tänka på närmaste året inom det här iaf.


Snart e det Påsk, äta påskmat så vi spricker el??? Nä just ja det har man ju slutat med    men lite ska jag nog smaka.


Puss å kraaam

Av Anncha Fahlqvist - 29 mars 2010 18:36

Jag har haft em massa verktyg i magen som rört om och flyttat på både magsäck och tarmar mm.... Dom har öppnat mig med Titthål och sen satt igen mig med Klamrar osv. Allt detta har varit överkomlig smärta och jag har knappt haft några problem.

NU när jag bytt till nåt jädra vattentätt plåster på varje klammer så får jag värsta "vattniga" skavsåren    runt kanterna på plåstren. Helt sjukt!! Tål jag inte dom el vad e det frågan om??? Nu har jag tagit bort alla o sitter utan men så kan jag ha hela tiden. Får sätta dit vanlig kirurgtejp för jag har ingen vanlig plåster i form av väv som jag anv tidigare *suck* Får köpa imorgon på apoteket!!


På torsdag ryker klamrarna, ska bli skönt. Va lite obekvämt att sitta på jobbet oxå idag vissa ggr när jag måste sitta lite famåtböjd. Men förstår nu varför, skavsår!!! + att jag hade byxor med  linning och knapp och gylf, imorrn tar jag nog mjuka leggings och en tunika el dyl. Skönare för magen   


Gosa in er o ha en myskväll i detta Burrväder, kraaam



Av Anncha Fahlqvist - 29 mars 2010 12:47

Idag vaknade man med ett ryck och skuttade ur sängen som om man va 20 år. Jims mobil ringde 06.45 och min skulle ha ringt 06.10 men jag hade glömt ställa mobilen så att sommartiden slog om. Trodde sånt fixade sig själv   

Det va bara att rappa på för jag skulle hämta Linda 7.30, nån frukost han jag inte med, fick ta en mugg yoghurt med i bilen. Tar ju ca 25 min t jobbet så lagom tid att sörpla i sig den på   


Sen va det bara kasta sig in i arbetsuppgifterna eftersom man varit borta ett tag och "nying" som man e kan det ta ett ag men det går bra.


När jag kommer hem ska jag ta mig en prommis, ska passa på när Jim e hemma för Max brukar inte vilja hänga på. Maja är mer följsam här   


Nu har jag köpt hantlar, tog hjälp av Svenne när jag va med Maja på hennes Dans på Active i lördags. Visste inte riktigt vilken tyngd jag skulle ha så jag fick prova några där. Blev ett par på 3 kg efter flera snack hit å dit   


Ha en bra dag...trots detta snöande som jag hoppas slutar NUUUUU!!

Av Anncha Fahlqvist - 28 mars 2010 17:45

Idag har det inte hänt så mkt här hemma. Max och hans kompis vaknade vid 06-snåret.... jag hörde någon som sa:- Hoho, hoho  och det va Max.

Han vaknade alltså först och det hör inte till vanligheten.

Sen knäppte de på en film så vi kunde ligga kvar   


När jag kom ner hade Jim tänt en brasa så det va varmt å skönt här och alla satte sig och åt frukost. Jag tog en hård tunnbröd macka m ägg på och kalles randiga på den. Började äta och efter halva började det kännas konstigt i magen   hade gått lite för fort..... Man glömmer lätt bort att man är opererad så här ibörjan och speciellt när jag mår så bra. Det va bara att ta en paus o så försvann det bubbliga och onda rätt fort. Så kunde jag äta min macka igen.


På em tog Maja sin cykel medan tog en prommis, men det blåste kallt idag.

Max och grabbsen var oxå med på kickbike:sen   


I veckan ringde jag t Ersta för hade hört att man inte behöver äta Järntabl om man inte har mens osv. och det stämde. Jag har hormonspiral o har då ingen mens el pyttepytte enstaka ggr så jag skulle sluta med järntabl och MittValKvinna skulle jag endast äta 1/dag istället för 2/dag. Skönt slippa några av dessa piller. Spec. järntabl som man blir rätt hård i magen av.


Imorgon ska jag börja jobba, är väldigt pigg o maten funkar så nu är det bara köra igång. Har det bra m tiderna på jobbet så kommer funka kanon, kan ta lång lunch om det skulle behövas och mellisarna kan jag äta vid skrivbordet om det inte funkar när vi har fika osv. Kan annars gå ifrån oxå. Har pratat med Chefen att allt kanske inte funkar till 100% ännu ... kan hända att jag måste gå ifrån pga att jag måste ha nåt i magen el annan orsak nu ibörjan  


Puss å Kraam "ses på stan"   

Av Anncha Fahlqvist - 27 mars 2010 22:44

Hej hopp


Jag häller på fryser ihjäl, kommer nog klaga ihjäl mig på detta eller elda ihjäl oss här hemma. Eldade i brasan och tände massa ljus som vanligt ikväll och ändå hade jag stickad tjocktröja på mig    skulle aldrig hänt förr!!


Idag har Max kompisbesök som sover över här så dom ville inte se TV med oss ikväll. De tittade på film på Max rum och då somnade kompisen bums    Max kollade en stund till innan det va gonatt för honom & Maja oxå.


Idag när jag skulle äta min lunch så ville Maja oxå ha samma som mig, jag skulle äta Köttsoppa. Max skulle ta en Pirog innan han skulle till Harald där han skulle vara medans vi skulle åka t Hudik.

Å hon åt mkt oxå... mer än mig   


Min mat idag:

Frukost Yoghurt

Mellis  Hårdmacka m keso

Lunch  Köttsoppa

Mellis  Froosh-Smoothie + 1 Banan

Mellis  1 Banan

Middag 1 potatis + 50 gr lax + remoladsås

Kvällsmål  Keso + ½ korv


  Här ser ni den Goda Juice med Duva, Päron, Mango, Banan, Guava, Goji Bär, Acerola körsbär och Apelsinjuice. Allt pressat och utan tillsatt socker.

Det va så fräscht och gott! Rekommenderas verkligen!!   


Av Anncha Fahlqvist - 27 mars 2010 16:22

Har nu varit till Hudik i pissväder men Jim va så duktig och lindade in pärlspontpanelen i flera lager presenning så de höll sig torra. B*R*A Jim   


Köpte världens godaste fruktdryck på Statoil i Stan, bara fruktjuice i den. Ska ta ett kort på flaskan och sätta in här. Den inne höll typ 5 olika frukter och va 2,5 dl. Lagomt mellis i bilen.


Har ett grymt problem nu som kommit de senaste dagarna, Fryser så in i baljan , näää jag e nog inte på väg bli sjuk   

Fryser överallt, vad jag än har på mig. Top, tjocktröja, vinterjacka.... om jag e inne eller om jag e ute. Ska det vara så här hela tiden?? Går det över? Hoppas det iaf. Jag e verkligen inte älskare av den kalla årstiden och inte av att tycka om att ha det kallt omkring mig. Vill ha värme.


Tjjohooo va Jim, nu kanske det blir lite varmare i sovrummet??!!!  

Jag har alltid velat ha svalt där.... men får nog bli ändring nu!!


Ha en bra em alla 


Av Anncha Fahlqvist - 27 mars 2010 09:09

När jag var på sjukhuset, dagen för hemgång,  så vägde vi oss och då hade jag gått upp 2 kg   men då har man mkt vätska odyl i buken. Efter en OP, när det varit inne och "bökat" i magen är det inte så ovanligt m en viktuppgång  och jag hade läst att de flesta går upp nåt kg dagen efter som tur va   


Men nu har jag iaf gått ner dessa 2 kg + 5 kg till *tjohoooo*


Sen när allt är läkt och jag tagit bort mina klamrar ska jag börja träna lite lätt, ska börja direkt så det blir naturligt. Eftersom Jim nu ska börja jobba i Norge igen, förmodligen efter påsk. Ska då jobba 12 dagar och sen vara ledig 9 dagar så blir det till att ta någon prommis på jobbet och kanske anv hantlar hemma för "Kärringhänget"      sen blir det nån kväll och helgerna då!!


Igårkväll efter maten hade jag gurkstavar kvar, skulle äta nån sån t Let´s Dance.... gnager väldigt försiktigt så jag får i mig pyttelite tycker jag. Sen tog jag en mun vatten till men det skulle jag inte gjort. Fick springa till köket för Hoppsan Kerstin så kom det upp    inte dricka till det man äter... inte ibörjan iaf, tydligen!!! Eller så gick det lite för fort.


Nu e det dax för Dans med Maja, ha en bra dag alla. See U


Presentation


17 mars 2010 gjorde jag en Gastric Bypass operation. Här kan ni läsa hur allt gick och hur mitt liv blir efter =)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<<
Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards