Alla inlägg under juni 2010

Av Anncha Fahlqvist - 28 juni 2010 22:36

Idag var både Max & Maja hos kompisar. Det händer inte så ofta. Max har oftast nån kompis här hemma    fast han e såklart oxå hos kompisar ibland.


Max va hos Kussen Alex & Maja va hos kompisen Matilda i Marma. De var borta hela långa dagen... Maja kom t IP när hennes knatteträning började kl 18 och Max hämtade vi i stan efter Bion som de skulle se, Shrek - 3D.

Tack för idag alla   


Jag & Jim åkte på Forsells och köpte virke och började m ett soldäck runt Poolen. Kommer bli bra för det blir mindre gräs odyl i poolen oxå. Sen bra att ha någonstans att ha solstolar osv eftersom vi har hela vår altan under tak. Får lägga in bild sen! Ska förmodligen oxå klä in poolen oxå men det blir ett senare projekt, typ nästa år.


Nu har vi äntligen fått riktig sommar här, Underbart! Känner att det blir svårare att få i sig all mat då    Idag har jag inte ätit som jag ska, tyvärr. För lite... men känner mig inte hungrig el så men vet att jag ätit för lite.  Känner inte för att laga mat i värsta värmen och spec inte när barnen var borta! Åt lite grillat kött som va kvar sen vi grillat igår. Imorgon ska jag göra en pastasallad med kassler och lite annat gottis i som man kan ha i kylen och äta om man inte vill göra annat.


Ta´t lugnt i Solen och smörj er, imorrn blir det nog ett besök på stranden mellan allt jobb här hemma.


Kraaam på er

Av Anncha Fahlqvist - 25 juni 2010 21:57

           GLADMIDSOMMAR  

Midsommarfirandet började med att vi hämtade syrran & hennes Elin och samtidigt plockade vi blommor & björk till kransar.

Kl 11 började Midsommarfirandet på IP här i Bergvik. Vi kom dit ca 11.30 och då hade de hunnit dansa 1:a svängen men 2:a danssvängen runt stången hann vi med. Bildbevis finns här oxå. Fastän jag snodde bilden av Roine L på Facebook så är både jag, Syrran, Elin, Max & Maja med o dansar   


  


Det va 1:a året Midsommarfirandet hölls på IP efter en massa års uppehåll men va bra arrangerat och bra med folk. Barnens Dag o det gick verkligen i deras tecken!

Vädret va kanon hela tiden, solen sken och det va underbart skönt.


När det va slut åkte vi hem och förberedde grillen och allt som ska vara till   

Kimmo & hans tjejer och Mats & Elisabeth m barn skulle komma senare på em. När vi kom hem började det ösregna..... men efter ett tag sken solen igen..... gick väl 1 tim så kom regnet igen och sen sol!! Hur skulle em o kvällen bli? Skulle man duka inne el ute? Jaa till slut blev det ute och vi satt ute till kl va 21.30 och inga mygg va det heller. Så skönt. Killarna gick in lite tidigare för det började visst nån fotbollsmatch    men Elisabeth o jag satt kvar ute och Maja & Mathilda va oxå ute o lekte!!


Har bytt vägningsdag till Fredagar nu för märker att det blir ofta fredagsmys här hemma och lite gottismat på fredagar. Inte så roligt att väga sig på lördagmorgonen sen    Därför tar jag nu fredagmorgon istället varje vecka. Spelar säkert inte någon större roll men vägde mig iaf imorse.

Denna vecka visade vågen på -1,2kg så nu är det -26kg.

Mitt BMI har nu sjunkit 10 enheter. Det e otroligt, att på så kort tid kunna påverkar hjärta och andra "saker" i kroppen. Började på ca 44 i BMI och nu är det ca 34. Kan hända att jag "Om ett tag" är nere i ännu 10 enheter......


Puss å kram, "ses på stan"

Av Anncha Fahlqvist - 24 juni 2010 22:28

Imorse blev jag mer el mindre väckt av telefonen. Jim och barnen hade gått ner för att göra frukost och jag låg kvar för att dra mig lite... hör att det plingar på dörren och hans brorsa m tjejer kommer o samtidigt ringer telefonen.

Det va en Arbetsgivare här i stan som jag varit på intervju hos och nu erbjöd de mig utbildning i 6v och sen får man då se om man "trivs m varandra" som hon uttryckte sig. Alltså i mina öron, om de tycker att jag passar in och om de tycker att jag håller måttet för att fixa jobbet. Helt enkelt om jag passar in i personalgrupperna de sätter ihop.

Är såklart väldigt kul & bra att man blir antagen till det här som jag sökt MEN den börjar 5/7 och blev anvisad av arbetsförmedlingen att gå på denna intervju men ska oxå tilläggas att jag kan mkt väl tänka mig att jobba där..såklart!! Trist att det är på sommaren bara för nu har vi det mkt struligt m var barnen ska vara. Jim har egentligen ingen semester men ska väl vara ledig nån vecka, han är ledig var 3:e vecka jämt och tänkte ta nån mer i samband m den ledigheten. Majas dagis sa vi upp i juni för jag har sen tagit ut Max sista Föräldradagar eftersom han fyller 8 år 7/7 annars fryser dessa dagar inne. Så om hon nu behöver plats får vi tydligen söka fritids och då e det nytt + att dom stänger vissa veckor    och man vill såklart att barnen ska vara lediga i juli. Mamma har semester så det går väl att pussla ihop på nåt vis men man vill helst fixa det själv utan att vara beroende. Men får väl se vart detta slutar.


Denna arbetslöshet i Gävleborg har jag skrivit om förr, gissa vad jag tycker nu?!

Piss å skit, precis!!

Har även sökt fritidspedagogtjänster i Bollnäs och Kilafors... man måste söka allt och nu kan jag tänka mig gå tillbaka inom Barnomsorgen. Jag är förskollärare men när våra egna va små va det svårt jobba som det och sen komma hem o ge allt. Fast då kunde man oxå välja jobb, tyvärr inte nu! Får väl se vilken arbetsgivare som plingar på min dörr först   


Har oxå sökt kurser på högskolan t hösten ifall jag inte får nåt annat. Vill inte bara gå hemma. Så nåt blir det kanske iaf.


Puss å kraaaam & ha en grymt trevlig Midsommar

Ta det lugnt m Nubben   

Av Anncha Fahlqvist - 23 juni 2010 21:11

Ja idag har vi gjort Bollnäs och Buspalatset. Barnen lekte såklart en massa och jag var såklart hungrig direkt jag kom dit    Det blev en liten Tacotallrik (barn) som va superfint upplagd så bara det gjorde att det vattnades i munnen på mig!!


När vi kom dit var även fler "Bergviksbarn" där så mina barn sprang direkt till dom och lekte och jag fick då sällskap av mamman ett par timmar innan de åkte. Trevligt! Sen kom även Linda m Bebismagen och surrade bort en stund. Hennes Magnus åkte och tvättade bilen medans och sen kom han oxå in och surrade m oss    Mkt surr idag hihi


Mitt i allt hör jag nån säga:

- Men e det Anncha!!

Då är det en tjej jag gick med i Gävle på gymnasiet, gick ut -89 som är där med sina barn. Var typ då vi sågs sist ..... nä men nästan. Det var skitskoj att träffa henne, Maria fr Edsbyn. Snackade ett bra tag om livet o vad som hänt osv.

Skaffa Facebook sa jag så kan vi hålla kontakten bäst    Hon hade inte det ÄN! Men snart hoppas jag!


Sen drog jag en liten "mellanvägning" idag, fick bara för mig att nu har jag gått ner det där som jag ville nerDessa 2 hg till 25kg   

Japp, sen i lördags är det -1,1kg så nu är det -25,9kg *wehoooo*

 

Någon frågade mig om vad mitt Mål är. Har diskuterat det här med några sköterskor/läkaren och man har en viktnedgång ca 1,5-2 år och den går fortast så här ibörjan. Detta är ju mina första 13v, gjorde OP 17 mars. Kommer förmodligen tappa 20kg till om jag sköter mig OCH det kommer jag göra så ni vet    


För att få göra denna OP (som görs m titthålskirurgi) ska man ha ett BMI som överstiger 35 eller mer och har man några följdsjukdomar som högt Blodtryck, Diabetes, Hjärt-kärl sjukdomar så prioriteras man. Jag har Högt Blodtryck och hade även högt blodsocker men redan nu tagit bort pillret för blodsocker och halverat Blodtrycksmedicinen.

 

Jag äter ju bara ca 2,5dl vid varje mål och blir kanonmätt men äter ofta, typ varannan, var 3:e timme. Planering kallas det    men nu e jag inne i det så det bara flyter på. Så här kommr jag äta hela livet och även sen när jag ska hålla vikten. Det är det som är det komiska, kroppen funkar så tydligen. Den känner av att nu är jag nere på den vikten som jag ska vara på, man går inte ner till att väga "för lite". Sköterska jag pratade m på MITT sjukhus sa att det har forskats så himla mkt på detta att den mängd vi äter ska vara gjort för detta. Låter skumt men bara gilla läget för när jag pratat m de som gjort operationen så funkar det så    Helt otroligt. Å äter mat gör jag, jag äter allt. Mumsar i mig allt jag vill och dricker även allt. Fast som alltid så är det lördagsmys osv men så har väl alla att på helgen e det fest! Veckorna sköter man sig! Helgen unnar  man sig nåt.


Min mat idag: 

Frukost:   Yoghurt  + 2 smörgåsrån m ost

Mellis:       Knäckemacka m skinka

Lunch:      Tacotallrik (barn) på buspalatset

Mellis:       Färsk ananas

Middag:     Kycklingsallad på Max

Mellis:       Kycklingbit

Kvällsfika: Riskaka m skinka


Ha en bra kväll alla, kraaaaaam

 

Av Anncha Fahlqvist - 22 juni 2010 18:39

Har äntligen fått fingrarna UR rö***  och börjat måla på altanen. Bara man börjar går det rätt fort men synd att säga att det e skoj, men blir mkt finare än omålat iaf    så på det sättet e det ju roligare. Man får se det så!!


Ska bli jäkligt skönt att J kommer hem, idag fick Maja värsta utbrottet. Skulle ut och cykla och typ 50m ner på vägen säger hon bara att hon inte vill. Så så ska vi gå hem o jag säger att vi kan prova igen.... (hon har tagit bort stödhjulen nyss) men då får hon värsta värsta arga blicken    och sen skrek hon dumma saker. Hon skulle inte gå hem och hon skulle inte cykla mer..... hon stod bara kvar och där åker ju bilar!!!!  När jag sa att vi går hem skriker hon ännu mer!!
Hur påfrestande är inte det här??! SUCK!! Testing ut i fingertopparna!!


Det slutar m att jag får "dra" henne i handen hem och hon protesterar och skriker och sen sitter hon inne i över en halvtimme och tjurar och skriker omvartannat! Jag nonchalerar henne och tillslut ger hon sig. Vrångare får man leta efter..... blandning av oss, SIN mamma & pappa, här fick hon nog Vrångheten fr oss båda!!

På gott och ont   


Sen blev både hon & jag helt slut, hade behövt "avbyte" både Maja och jag... men det löste sig. Inte så lätt att "gå ifrån" varann när hon är 6 år och jag är ensam hemma med barnen vissa veckor. Har kanske kunnat lämna henne under kvällen hos mormor & morfar el farmor & farfar men nu hade jag oxå sagt till henne att idag får hon bara vara hemma pga det som hänt!

När Max va på träningen pratade vi om detta, om varför hon blivit så arg osv. Vi satt i soffan och kollade på TV och då sa hon att "hon glömmer bort" att hon inte ska bli arg hmmmm dessa små Gullungar man har!! De har det nog jobbigast själva när de blir så här arga, min lilla GoFia    Fast ibland e det svårt att kalla dom Goa    Men nu har mina båda små Goingar fått kvällsfika och snart ska jag läsa en bok för Maja och natta henne. Sen blir det lite Fotbolls-VM och Messi i Sängen m Max innan nattning för honom!


Här har ni en riktigt golåt att lyssna på om ni inte har nåt annat för er!


Ha en bra kväll alla

Av Anncha Fahlqvist - 20 juni 2010 11:15

Igår va det Bröllop för hela slanten, ja nästan iaf! Vär vackra Kronprinsessa fick sin Prins Daniel    Vackert så det dånade. Självklart tittade man så mkt man kunde. Rörd blev man så att man bölade. Glömde t-o-m att skriva Blogg när det va vägningsdag    men hade ju vägt mig på fel dag i fred... o det hade inte hänt nåt mer igår. Stod på samma, dessa 2 hekto som hade gjort att jag gått ner 25kg får jag ta nästa vecka!!

Är -24,8 nu och det är inte fy skam det heller på ca 13v.


Tillbaka till Bröllopet igår, Våran Maja va helt uppslukad i soffan m mig. Hon satt säkert 1 timme och bara tittade    sen gick hon o gjorde annat men kom tillbaka o kollade emellanåt!!


 

K*Ä*R*L*E*K 

 


    

Man hade gärna varit i Sthlm på plats o sett allt utanför, snacka om Folkfest!!


Victoria kommer att ta över efter Kungen med Värdighet!


Ha en bra dag alla


Av Anncha Fahlqvist - 18 juni 2010 19:06

Snurrig i skallen el vad??    Ja imorse ställde jag mig iaf på vågen fast det är imorrn som e min "Vägningsdag"  ....tog lite fel. Men jag väger mig imorgon iaf för jag har nu ynka 2 hekto kvar till -25kg märkte jag   Så vi får väl se om jag tar dom tills imorrn då!! 

Denna vecka har det varit Fotbollsskola för Max hela veckan mellan 10-14   Han har varit trött på kvällarna och haft halvont i benen och armarna men det har varit kul säger han!! Idag avslutades hela med ett stort vattenkrig. Alla hade nån form av vattenpistol el spruta m sig. Jag åkte dit o kollade. Snacka om ööööööööös på grabbarna & tjejerna och blöta blev dom oxå     


Maja och jag har hittat på en massa aktiviteter. Vissa dagar har hon haft kompis här och vissa dagar har hon varit med  nån kompis hem. Jag var t Kilafors en dag och hälsade på Linda och fick benen epilerade men attans så ont det gjorde i början. Hon sa att det kommer hålla flera veckor och det hade jag hört förr men eftersom jag oxå hört det skulle göra ONT har jag aldrig köpt nån    Men jag e supernöjd. Lena ben som bara den!! Nu sa Mia att hon gör det i armhålan oxå   måste göra grymt ont..... Första ggn säger hon.... Meeeeeeen!!!!! Jag får väl prova för det e värt varenda rakning om det håller veckor!!

Ska köpa en!!


Va även till Anette S och fikade en dag. Trevligt att åka runt på kaffe hela sommaren    Nån mer som vill bjuda hihi


Här ska ni få en grym låt att lyssna på som jag diggade när jag va "Ung"   



Kraaam kraaam på er

Av Anncha Fahlqvist - 16 juni 2010 19:38

Vissa av er vet att jag blev uppsagd på Hitta.se och fick gå hem m lön. Det är nu min 4:e vecka som arb-lös och har sökt några jobb men här i Gävleborg och Söderhamn m omnejd ser det inte allt för ljust ut på arbetsmarknade. Nu söker Teleperformance en hel hög med Kundtjänst-medarbetar till ett projekt inom Tele2. Har varit på intervju där så får väl se vad de tycker & tänker om mig.

Det är med blandade känslor jag väntar besked kan jag säga eftersom Jim jobbar borta 2 av 3 veckor nu. Här börjar utbildningen nu i Juli och det är 6v heltid, 8-17. Sen schemalagd arbetstid mellan 07-22. Men jag berättade om min situation och ska göra det ännu en ggn om jag blir aktuell OCH OM en anställning är aktuell vill jag gå ner itid/ta utföräldrapenning. Fast frågan e då om de vill och är intresserade att ha deltider från morgonen el de som börjar senare och slutar 22????! Det e den stora frågan men sånt får man diskutera.


Jag fick iaf svar igår från PRV som jag oxå sökt ett kundtjänst-jobb och det hade tillträtts av annan   


Ibland blir jag jävligt trött på denna arbetssituation, vad e det som funkar? Allt slår igen här..... alla företag med mindre än 30-40 anställda går i konkurs. Hur faaan e det möjligt, men nånstans måste de stora ha startat eller hur?? Eller köpte de ett stort företag direkt?? Ja vem faaan vet?! Lite less idag, ja jag vet. Ibland e man det!! En jävla pissig dag, men när man väl tagit beslut om allt så känns det väl bättre.


Har just kommit in efter att ha klippt gräset för tror ni att det är sol och fint väder den veckan Jim e hemma..... nädå då ööööööööööser regnet ner så att gräsmattan ska få näring och sen när han åker så kommer solen. Vad händer då???? Jo TJOPP så skjuter gräset 1 m på höjden. Kul va?? Inte direkt!! Men Maja serverade mig "Bubbel"vatten hela tiden iaf    Tur hon va med!!


Riktig klagoblogg idag!! 


Ha en jätte-klago-kväll alla  

Kraam på er

Presentation


17 mars 2010 gjorde jag en Gastric Bypass operation. Här kan ni läsa hur allt gick och hur mitt liv blir efter =)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards