Alla inlägg under juni 2010

Av Anncha Fahlqvist - 15 juni 2010 09:26

Har pratat med en tjej som bor i Hudik som skulle göra sin GBP, Gastric Bypass Operation i Juni. Hon hade hävdat Vårdgarantid. Alltså från 1:a läkarbesöket ska det ta 3 mån tills man får tid för nästa läk.besök då remissen e skickad för GBP-bedömning. Sen ska det ta ytterligare 3 mån tills man får en tid för operation. Det är detta Vårdgarantin betyder. Att det endast ska ta högst 3 månader/väntetid.

Man ska högst vänta 6 mån på en OP-tid.

 

Denna tjej i Hudik hade då fått en OP-tid i juni o hade då väntat ca 6 mån men när hon inte hörde nåt fr Sjukhuset - Ersta där hon skulle operera sig ringde hon och svaret blev att hon fick vänta........!!

Hört fler som hävdat vårdgarantin men fått vänta längre!!

Nu va det semestrar osv. Hon kunde räkna med att bli kallad i sept-okt    Vad e detta frågan om??!!  Jag skulle blivit galen.  Nu har de satt denna regel på allt inom sjukvården för att slippa köer osv. Man får åka till andra landsting, även om man inte är "döende"    Detta gäller ALL sjukvård OCH läkarna skickar remissen och MITT landsting betalar!! Sverige har beslutat MEN så funkar det inte i praktiken som MKT annat!!! SJUKT!!

Dom glömde nog bort att läkare oxå behövde semester när detta beslut togs! Synd att det drabbar Mänskliga varelser och att läkare oxå e mänsklig och får jobba i stressen. Men de fixar det förmodligen!!


Då ska jag lugna ner mig lite   

Idag kanske min pappa får komma hem fr sjukhuset iaf. Får veta det lite senare på da´n, om det blir så hämtar jag och barnen honom på em!   


Kraaaam på er

Av Anncha Fahlqvist - 13 juni 2010 22:42

Imorse när jag åt frukost blev det kaffe och en hårdmacka m skinka. Den gick nog i lite väl fort för efteråt fick jag lite väl ont i magen   Har känt så nån enstaka ggn tidigare och tagit det lugnare. Men nu hann jag äta upp hela mackan o sen  kom det onda. La mig på soffan ett tag o det släppte. Blev inte illamående el yr el nåt men ibland har man lite för bråttom!!


Helgen har varit bra trots ösregn igår och idag blev det fotbollsmatch för Max.

Min pappa ligger på sjukhus pga trassel m sin mage o tarm så här händer inte så mkt mer än att man håller koll på honom och sen barnens aktiviteter.


Denna vecka e det bra lugnt för mig oxå, Max har fotbollsskola 10-14 varje dag och Maja har Knattefotboll imorgonkväll & Grillfest på sin Förskola på torsdagkväll.... annars inget inplanerat. Ska nog åka och hälsa på Blip-Linda nån dag. Vi va till Ikea tillsammans förra veckan och då sa jag att jag kan komma förbi nån dag till veckan eftersom hon flyttat t Kilafors nu!! Bara över skogen 15 min för mig   


Puss på er  

Av Anncha Fahlqvist - 12 juni 2010 08:52

Idag va det det spännande Vägningsdagen     Om jag ska vara ärlig så trodde jag inte jag hade gått ner något alls denna gnn. Varit på bröllop och åt 3-rätters fast på MITT vis då!! Sen blev det oxå drickbart och denna ggn "vågade" jag prova på så jag blev Lite Hodiladi Hodilladi Hoppsan Vikken Kväll   Gick ju bra det oxå!! Sen har denna vecka varit så jäktig så jag har ätit ute flera dagar men försökt att äta mellanmål. Jaja, vågen visade iaf på -1kg å glad e jag   


Har varit grymt mkt denna vecka så därför jag inte skrivit någor på flera dagar!


Robban har tagit Studenten, Max & Majas skolavslutning, det skulle handlas presenter till både barn & fröknar, fixas fika, ja det har varit mkt att stå i men otroligt roligt OCH fint!!


I torsdads som var Robins Studentdag va en otroligt underbart fin dag. Vädret har inte kunnat vara bättre. Solen sken fr sin bästa sida så vi och Studenterna njöt i fulla drag.  Här ser ni lite bilder fr Robbans Student.

                     

Robins Student 2010

                  

Här håller Robin ett litet Tal   

                        

         Här lyckas Kussarna          Kusinerna                Syskonen

         göra "skedtricket"   

 

Puss å Kram på er och ha en Ljuvlig dag.

 

Av Anncha Fahlqvist - 7 juni 2010 18:52

Idag har våran Maja Opererat bort sina rör i sina öron. Hon har haft trassligt med öronen i nån månad nu. Klagat på att hon haft ont osv. Vi har varit på HC o där sa de att rören varit på väg ut och de frågade oxå om vi ville att de skulle plocka ut dom     Idag kan jag fundera HUR hade de gjort om jag svarat ja??


Vi har iaf varit på öronmottagningen i Hudik på undersökning tidigare o där sa de att rören sitter som de ska men det är mkt kladd runt och precis i öppningen på ena röret. detta gör att det blir lätt irriterat. Det kan vara detta som gör att Maja känner obehag och att rören inte ger sin funktion. Därför fick vi denna OP-tid för att ta bort rören. Maja har varit jätteduktig hela dagen. Vi kom dit kl 08 och de förberedde oss. Kl 9.10 va hon sövd o jag fick gå ut. kl 9.25 kom doktorn och sa att allt gått bra och att det va klart. Sen gick vi med till uppvaket och hon vaknade till en snabbis men va en aning sur så hon va väl inte vaken egentligen. Hon somnade om igen. vaknade efter 1 tim o va lite sur igen o frågade var hon va. Hon sa att hon inte kom ihåg nåt. Va vaken ca 30 min och ville sitta med mig, hon åt en macka och sen somnade hon igen och sov 1½ timme till    Jag halvslumrade oxå på stolen halvliggande mot Majas säng   


Kl 13.30 vaknade hon och va piggelin, då ville hon ha glass och sen åka hem!!


I lördags va vi på ett underbart fint Bröllop. Alldeles nere vid en sjö. Brudparet kom i en Kyrkbåt och klev iland på piren! Så vackert! Man blir rörd. Bruden va supervacker. Ska lägga in bilder här så ni får se.


                         

   Så här fina va vi på Bröllopet  

 

               

Här ser ni Kyrkbåten och sen piren med det Underbara Brudparet. 

På sista bilden är det Brudparet med Brudgummens föräldrar.

 

Puss å Kraam

Av Anncha Fahlqvist - 5 juni 2010 08:51

Idag va det dax för vägning igen och kan bara säga *tjohoooo* för vägen visade på -1,4kg. Nu e jag  ingen "Tresiffrare" längre    väger under 100kg nu och det va inte igår kan jag säga!! Grymt skönt detta.


                                             

Den 1:a bilden är tagen på OP-dagen (17/3) och den andra bilden är tagen 3/6. Det är ca 11v mellan bilderna.


Livet e bra härligt, iaf detta med vikten. Finns annat som går upp och ner men  så har alla det så man ska väl inte klaga.


Idag går hela dagen i     Kärlek    här, vi ska på Bröllop. Längtar, ska bli så underbart kul. Johan & Johanna ska nu gifta sig på stranden hos hans föräldrar. Ute på deras pir. Underbart fint och i detta soliga väder. Kunde inte bli bättre.

Barnen är med på vigseln sen hämtar farmor & farfar dom så det blir barnfritt för oss iaf på bröllopsfesten   


Nu ska jag äta frukost och sen e det förberedning!


Kram o ha en solig dag alla



Av Anncha Fahlqvist - 3 juni 2010 21:23

Igår  skrev jag ingen blogg, skriver inte varje dag men nästan    har det inte hänt nåt känns det bättre att skriva ihop det väsentligaste dagen efter!


Jag jobbade åt pappa igår för han va till sjukhuset och kollade lite grejer i sin kropp. Vissa saker mindre trevliga o vissa saker som man hoppas är mer trevliga sen när han ska tillbaka. Barnen och jag var där hela em och pappa kom hem vid 15.45 och då skjutsade han Max t Alex. Mamma slutade jobba vid 17 och då hämtade jag henne i stan medans pappa tog över butiken.

Sen vid 19-tiden åkte barnen & jag hem och till min fasa, när jag tar i dörren hemma är den upplåst     Jag har  gjömt att låsa en dag tidigare i veckan när jag lämnade Max i skolan så jag blev väldigt skraj att jag lämnat olåst heeeela dagen!!!

Barnen går in och ropar:

- Pappa, pappa är du hemma!

Då hade Jim kommit hem 1 dag tidigare fr Norge    o utan att säga nåt. Han hade pratat m mamma så hon visste om det!!

Vikken överraskning och till på köpet va det hans födelsedag oxå   


Idag har vi varit o handlat det sista till helgens Bröllop som vi ska på samt hämtat allt som ska vara till Robins Student, det vi ska ha. Bara byxor t Max som fattas ännu. Finns inga finbyxor m pressveck t pojkar i hans ålder, tycker jag e dåligt. Måste man köpa Chinos?? Vill inte ha det!! Fast hittade inga svarta sånna heller för den delen! Annars får det bli jeans, skjorta och kavaj... funkar det oxå.


På em/kvällningen va vi o kollade när Robin skulle på Studentbalen, gissa om han va fin!!?!! Så Fiiiin! Finast!    Kolla in bilderna här!


                        

      Robin & hans Fina "Dam"

 

Efter denna fina upplevelse blev det kvällsfika på Max för våra 2 Älsklingar. Då ville även Fotograferna Max & Maja föreviga denna Upplevelse   


      

                                   Max            

                        Maja  

 

                              

                                                                          


  

      


Puss & Kraaam på er

Av Anncha Fahlqvist - 1 juni 2010 21:58

Idag har Maja & jag varit i Hudik för att kolla hennes öron som hon haft trassel med i nån månad. Vi har varit t hälsocentralen o kollat o de har sagt att hennes rör e på väg ut men så va int fallet!! Nu va det iaf så att runt rören va det supermkt vax o klet som de rensade, det satt mkt runt rören o även framför rören. På månd fick vi tid för att operera bort rören. De tror att hon ska klara sig utan dessa nu. Hoppas det nu e så.


Vi shoppade oxå lite i Hudik inför bröllopet vi ska på i helgen. Köpte skor t mig, Max o Maja. Köpte och leggings och lite annat smått å gott i Hudik. Bara byxor t Max som fattas nu!

Jim  kommer hem dagen innan Bröllopet o då e nästan allt fixat, ja en skjorta som han ska köpa t sig själv men inte så jobbigt!!


Har oxå fixat present t Robbans student nu. Maja köpte lite grejor som Max o hon kunde hänga runt hans hals på examensdagen     Mkt att fixa men här e oxå allt klart!!


Känner mig Trött & less ..... vill sooova länge o mkt!!

Gonatt nu iaf!!


Presentation


17 mars 2010 gjorde jag en Gastric Bypass operation. Här kan ni läsa hur allt gick och hur mitt liv blir efter =)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards